Search This Blog

Saturday 2 February 2013

Kepulangan Nazmi Faiz : Kerugian buat Nazmi & Malaysia?


Baru-baru ini di media heboh diperkatakan pertelingkahan konflik antara Nazmi Faiz dengan seorang gadis dipercayai bekas kekasih Nazmi, Tengku Fiella di Twitter.

Twitter Nazmi Faiz
 

Lebih memeranjatkan apabila nama bek tengah kebangsaan, Aidil Zafuan turut dikaitkan.


Dan komen Nazmi turut dibalas oleh Tengku Fiella :

 

Walaubagaimanapun, cerita ini segera terlerai selepas Nazmi membuat permohonan maaf kepada Aidil.


Belum pun reda isu tersebut, lebih memeranjatkan ialah kepulangan semula Nazmi Faiz ke Malaysia selepas dikatakan kelab Beira Mar (Divisyen 1 Portugal) melepaskan Nazmi untuk pulang selama 6 bulan bagi membantu skuad Malaysia.

Namun, menerusi saluran Nadi Arena di Astro telah mengesahkan bahawa Nazmi telah menandatangani kontrak 3 tahun bersama PKNS Supermokh FC.

  Nazmi menandatangani kontrak 3 tahun bersama PKNS.

Sungguh mengejutkan perihal seorang bintang muda ini. Penulis berasa adalah menjadi satu kerugian kepada bukan sahaja Nazmi, malah kepada Malaysia dalam mengembangkan potensi nama pemain Malaysia di kelab elit Eropah. Tidak mustahil dengan apa yang terjadi kepada Nazmi menjadi rujukan kepada ejen pencari pemain kelab Eropah lain untuk berkira-kira mengambil pemain Malaysia atas alasan sukar menyesuaikan diri. Tentu ini tidak bagus untuk pemain muda Malaysia yang akan naik selepas ini.

Nazmi adalah pemain pertama dan termuda dari Malaysia dilamar sendiri oleh kelab elit Portugal menerusi ejen pencarian bakat dari kelab tersebut. Hal ini menunjukkan sememangnya bakat Nazmi diakui oleh Pengurusan pasukan tersebut.

Penulis berasakan masalah Nazmi ialah sama seperti masalah pemain Malaysia yang lain sebelum ini iaitu gagal menyesuaikan diri di sana. Sememangnya diakui amat sukar apabila dalam usia yang muda berkelana di tempat orang, harus berdikari, meyesuaikan diri dengan cara hidup dan budaya di sana serta berjauhan dari keluarga dan rakan-rakan di Malaysia. Keluarga, agama, makanan, budaya, rakan, komunikasi adalah masalah utama apabila berada di negara asing.

Nazmi Faiz ketika bersama skuad Beira Mar
 
Namun, itulah cabarannya. Jika kita hendak berjaya, kita harus berkorban dengan mengetepikan rasa rindu, dan bersungguh-sungguh fokus untuk berjaya. Nazmi perlu ingat bahawa beliau tidak mengambil SPM, satu-satunya harapan kerjaya beliau ialah BOLASEPAK.

Satu-satunya pemain yang penulis rasa contoh terbaik untuk kita lihat ialah Ali Al Habsi yang merupakan Penjaga Gol Utama Wigan Athletic di Liga Perdana Inggeris. Beliau seorang Muslim dari negara Oman. Jika dilihat penglibatannya, beliau merupakan pemain pertama Oman bermain di Eropah iaitu kelab Lynn Oslo di Norway dalam usia muda. Sedikit demi sedikit beliau meningkat naik dan diberi peluang untuk membarisi kelab itu. Prestasi cemerlang Al Habsi kemudian melayakkan beliau dipilih Penjaga Gol Terbaik Liga Norway 2004.
Ali Al Habsi lebih banyak di bangku simpanan semasa di Bolton

Prestasi beliau itu segera menarik minat kelab Bolton Wanderers yang terus mendapatkan beliau. Namun, beliau terpaksa bersaing hebat dengan Penjaga Gol Utama Bolton iaitu Jussi Jaaskelainen yang menyaksikan beliau lebih banyak memanaskan bangku simpanan. Akhirnya, Al Habsi telah dipinjamkan ke Wigan.

 Di Wigan, Al Habsi mengenepikan saingan Kirkland dan Pollitt

Di Wigan juga, beliau terpaksa bersaing dengan bekas Penjaga Gol England, Chris Kirkland dan Penjaga gol berpengalaman kelab itu Mike Pollitt. Namun Al Habsi tetap berlatih dengan gigih ketika latihan dan sabar menunggu peluang untuk membuktikan kemampuan sekiranya dipilih. Kecederaan Kirkland memberi ruang buat Al Habsi menunjukkan kebolehannya sehinggalah pada hari ini dia ditandatangani oleh Roberto Martinez (Pengurus Wigan) menjadi Penjaga Gol Utama kelab itu. Beliau juga kekal menjadi GK No.1 Oman.

Selain bolasepak, Al Habsi juga dikenali sebagai seorang co-founder Safety First di Oman, yang merupakan Non-profit organization berkaitan mengurangkan kemalangan di jalanraya.

 
Lihat, inilah yang kita mahukan. Tidak hanya sebagai pemain bolasepak, sebaliknya menunjukkan personaliti yang baik. Semoga apa yang terjadi ini jadi pengajaran buat Nazmi dan pemain muda lain untuk terus berjuang di luar negara. Ketepikan rasa homesick sebaliknya cubalah memandang jauh ke hadapan. Hendak seribu daya, mahu seribu cara.
 





 

 

4 comments:

  1. kepulangan Nazmi Faiz mempunyai sisi postif yaitu menambah semangat juang pemain dalam negeri Malaysia, komentar balik dong ke blog saya www.goocap.com

    ReplyDelete
  2. la...
    main dah cantik... tp tuduh2 org pulak

    ReplyDelete
  3. Halo,
     Saya Puan Elina Johnson, ELINA JOHNSON LOAN FIRM, di sini datang pinjaman asli yang akan mengubah hidup anda menjadi yang lebih baik, sebuah syarikat pinjaman pinjaman, Diberikan dan Berlesen untuk menawarkan pinjaman kepada individu, syarikat swasta dan orang yang memerlukan bantuan kewangan dalam tahap keuntungan yang rendah sebanyak 2%.

    Saya Puan Elina Johnson, akan memberikan yang terbaik kepada penghormatan kami kepada semua pemohon yang sah. Anda tidak akan kecewa dengan saya dalam urusan perniagaan ini kerana syarikat itu akan memastikan pinjaman anda sampai kepada anda, ia tidak juga berakhir di sana, kami mempunyai pasukan expatrate yang memahami undang-undang melabur, mereka akan membantu anda, memberi anda petua yang akan menguruskan pelaburan anda yang anda melabur pinjaman anda, jadi anda tidak akan bangkrut lagi dalam hidup anda dan tawaran hebat ini datang dengan pinjaman anda, Hubungi kami hari ini melalui e-mel elinajohnson22@gmail.com

    Perkhidmatan kami termasuk yang berikut:

    * Pinjaman peribadi
    * Pinjaman Bercagar
    * Pinjaman tidak berpagar
    * Hasil pinjaman
    * Latihan Pinjaman
    * Pinjaman ikrar pinjaman
    * Bayaran pinjaman
    * Pinjaman pelajar
    * Pinjaman Komersial
    * Pinjaman Auto
    * Resolusi Pinjaman
    * Pinjaman Pembangunan
    * Pinjaman pinjaman Jabatan
    * Pinjaman Perniagaan
    * Pinjaman pendidikan
    * Pelantikan patah

    Sila isi borang permohonan pinjaman di bawah dan kembalikan kepada kami untuk memberi kami lebih baik melalui e-mel:
    elinajohnson22@gmail.com


    DATA PEMOHON

    1) Nama Penuh:
    2) Negara:
    3) Alamat:
    4) Nyatakan:
    5) Jantina:
    6) Status Perkahwinan:
    7) Pekerjaan:
    8) Nombor Telefon:
    9) Kedudukan semasa di tempat kerja:
    10) Pendapatan bulanan:
    11) Jumlah Pinjaman yang Dibutuhkan:
    12) Tempoh Pinjaman:
    13) Tujuan Pinjaman:
    14) Agama:
    15) Pernahkah anda memohon sebelum:
    16) Tarikh lahir:
    terima kasih,
    Puan Elina Johnson (elinajohnson22@gmail.com)

    ReplyDelete
  4. Halo,
    Nama saya ANITA LANSAM (lansamanita@gmail.com) dari Tambun, Indonesia Saya ingin mengucapkan terima kasih kepada ALLAH yang telah mengakhiri penderitaan saya melalui Avants Loans karena telah memberikan pinjaman sebesar Rp280.000.000,00. Bagi yang sedang mencari pinjaman harus sangat berhati-hati karena banyak sekali lender palsu dimana-mana, hanya sedikit yang asli. Saya mengatakan ini karena saya scammed hampir Rp40jt. Hanya PINJAMAN AVANTS yang nyata dan tepercaya karena mereka mentransfer pinjaman saya ke akun saya tanpa menghabiskan banyak waktu. Mereka yang mencari pinjaman online asli dan sah harus menghubungi AVANTS LOAN melalui
    Email: (avantloanson@gmail.com)
    Whatsapp: (+6281334785906)

    ReplyDelete